ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

kenanmar
Serbest Geçiş
Mesajlar: 723
Kayıt: 28 Eyl Çrş, 2011 15:47

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen kenanmar » 15 Eyl Sal, 2020 20:12

Çok masraflı! Esenyurt - Sultanbeyli arasına Metrobüs vaadi gibi tozlu raflara gidecek görünüyor. Belediyenin iyi yönde bir çok anlamlı çabası var ama YİD modeli ile ihale için İBB Meclis çoğunluğu ve Cumhurbaşkanı onayı gerekmeyecek mi? Esenyurt - Sultanbeyli arasına Metrobüs vaadini gerçekleştirsinler çok daha hızlı, fizibl ve anlamlı olur. Halkalı - Otogar hattında zaten bir metro koridoru mevcut/inşa ediliyor aynı hattı bir kez daha geçmenin anlamı nedir? Madem öyleydi hızlı tren ve lojistik taşımacılığa da uygun tren hatları bu öngörülen güzergahtan Merkezi Hükümetçe de geçirilseydi. Doğu - Batı aksında Tokyo Büyükşehir Alanı benzeri hızlı trenler gerekli Büyükçekmece - Gebze artık bir bütün ona göre düşünmeliler. Bostancı’yı da çok abartmamak lazım neredeyse hiçbir anlamlı iş alanı olmayan bir yer Hızlandırılmış tren - Marmaray yüzünden Kuzey - Güney aksı için zoraki bir merkez haline geldi. Kozyatağı - Batı Ataşehir - Ümraniye- Kavacık merkezi iş alanları olarak çok daha ön planda. Kurtköy - Sabiha Gökçen - Tuzla - Kartal sanayi alanı işçi taşıma ve ekonomik - turistik hareketlilik için ulaşılması gereken alanlar.

Engin Y
Çok Gezen, Çok Bilen
Mesajlar: 2639
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Engin Y » 15 Eyl Sal, 2020 20:51

kenanmar yazdı:
15 Eyl Sal, 2020 20:12
Çok masraflı! Esenyurt - Sultanbeyli arasına Metrobüs vaadi gibi tozlu raflara gidecek görünüyor. Belediyenin iyi yönde bir çok anlamlı çabası var ama YİD modeli ile ihale için İBB Meclis çoğunluğu ve Cumhurbaşkanı onayı gerekmeyecek mi? Esenyurt - Sultanbeyli arasına Metrobüs vaadini gerçekleştirsinler çok daha hızlı, fizibl ve anlamlı olur.
TEM'de metrobüs, yolun sahibi KGM olduğu için imkânsız..

Uğur
Yıllık Paso
Mesajlar: 456
Kayıt: 07 Şub Cmt, 2015 00:47

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Uğur » 15 Eyl Sal, 2020 21:38

Metrobüs günü kurtarma projesi oluyor. Hele ki pandemi pandemi sürecinde şunu gördük bence
Raylı sistem ile karayolu taşıtlarının inanılmaz bir konfor farkı var. Mesafe Metrobüste asla korunamıyorken raylı sistemler hep daha sakin denk geldi bana.

kenanmar
Serbest Geçiş
Mesajlar: 723
Kayıt: 28 Eyl Çrş, 2011 15:47

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen kenanmar » 19 Eyl Cmt, 2020 13:42

Halkalı Marmaray’ın yanında doğru düzgün bir otobüs durağı bile yokken Hızray’ı orada bitirmenin anlamı nedir çözemedim. Küçükçekmece’de Marmaray - Otobüs Durağı - Metrobüs durağı entegrasyonu da feci halde. Küçükçekmece‘den Avcılar yönüne yanyola otobüslerin çoğu girmiyor, düşünün Marmaray’da iniyorsunuz ve otobüs entegrasyonu bile yok sonra neden Metrobüs kalabalık. Herhangi bir yönetim/idare Mikro ölçekte çuvallayınca makro ölçekteki büyük büyük projeler anlamsız. Bizzat kullanmadan deneyimlemeden kararlar alınıyor. Hızray; otogar, liman ve havalimanlarına entegrasyon mu sağlayacak yoksa şehir içi yolcu transferini mi hızlandıracak? Mecidiyeköy’de mevcut 2 metrodan sonra 3. bir metro için transfer alanı kaldı mi? Boşluk kaldı mı? Levent-4.Levent Yönü daha boş gibi. Bunun dışında bu metroya yolcu garantisi istiyorlarsa Başkan İmamoğlu bolca oy aldığı Avcılar - Esenyurt - Büyükçekmece - Beylikdüzü - Bahçeşehir bölgesine bu metroyu uzatmak zorunda. Ümraniye’ye 2 metro bitirip ilgili bölgeye bir ray bile döşenmemesi de ayrı bir garabet, Metrobüs dışında çözümsüzlük yumağı bir bölge.

Engin Y
Çok Gezen, Çok Bilen
Mesajlar: 2639
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Engin Y » 19 Eyl Cmt, 2020 15:49

M4/M8/M12 bölgesinden M2/M7/M11 bölgesine Marmaray gibi dolanarak bir saatte değil de kestirmeden yarım saatte gidebilen bir hat inşa edilmesi gerektiği kesin, ama bunun nasıl yapılması gerektiği ayrı bir konu..

Eğer bu geçiş bu HızRay kapsamında olacaksa, öncelikle Halkalı falan değil de Boğaz geçişi ve o geçişin iki yakadaki ikişer veya üçer durağı inşa edilmeli..

Bir önceki sayfada yazdığım, Kâğıthane - Levent - Ümraniye - Finans Merkezi - Kozyatağı önerim de bu amaçlıydı..
İkinci etapta da Kâğıthane’den batıya, Alibeyköy Otogarı’na ve Bayrampaşa Otogarı’na uzayabilir bu hat..
Böylece, Kâğıthane’de tek aktarmayla otogarlarla havalimanı bağlantısı sağlanabilir..

Eğer Maslak-Levent-Mecidiyeköy aksı ile Kozyatağı-Ataşehir-Tepeüstü aksı arasında yarım saatte metroyla gidilebilen bir metro hattı inşa edilirse, her gün arabasıyla iki kıta arasında mekik dokuyan onbinlerce insanın önemli bir bölümü metroya yönelebilir..

Engin Y
Çok Gezen, Çok Bilen
Mesajlar: 2639
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Engin Y » 15 Eki Prş, 2020 19:59

Burnumu bu konuya sokup, kıymetli düşüncelerimi geçenlerde Beyaz Masa’ya yazmıştım..
HızRay projesinin güzel, ancak ilk bakışta insanların gözünü korkutacak derecede uzun olduğunu düşünüyorum. Bu proje için ilk önerim, projenin dört safhaya ayrılması ve her safhanın sırayla inşa edilmesi.

1. Safha: En önemli ihtiyacın çözümü: Kozyatağı-Ataşehir-Ümraniye bölgesinden Levent-4. Levent-Kâğıthane bölgesine kestirmeden metro ulaşımı. Burada hattımız Kozyatağı'ndaki M4/M8 duraklarının yanına konumlanacak bir durakla başlayacak, İstanbul Finans Merkezi'nde M12 ile kesişecek, Ümraniye Çarşı'da M5/M12 durakları ile kesişecek, 4. Levent'teki İETT Durağı'nın altına yapılacak durakta M2 ile kesişecek, Kâğıthane'de de M7/M11 ve ileride yapılması planlanan T6 ile kesişerek sonlanacak.

Böylece, Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan M4'e binen bir yolcu bu metroya Kozyatağı'nda ve İstanbul Havalimanı'ndan M11'e binen bir yolcu bu metroya Kâğıthane'de ulaşabilecek. M7 ve M2 gibi Avrupa yakasının en önemli metro hatlarından bu metroya ulaşılabilecek. Yine M4, M5, M8 ve M12 gibi Anadolu yakasının en önemli metro hatları doğrudan bu metroyla entegre olacak.

2. Safha: Kâğıthane - Alibeyköy Otogarı - Bayrampaşa Otogarı - Halka Garı

3. Safha: Kozyatağı - Marmaray ile kesişim (Kartal'da olabilir) - Sabiha Gökçen Havalimanı (Bu arada zaten M4'ün SGH uzatması ve M10 tamamlanmış olacağı için pek de aciliyeti olmayacak.)

4. Safha: Halka Garı - Esenyurt - Beylikdüzü TÜYAP (buradaki metro projeleri şekillendiğinde, hattın projesi kesinleştirilebilir.)

HızRay konusunda önceliğin kentin merkezinde gerçekten kestirmeden giden bir metro hattına ihtiyaç duyulan, Kozyatağı - Levent kesimine verilmesini, projenin gereğinden fazla büyük algısı yaratılmadan safha safha inşa edilmesi hususunu arz ederim.
Bugün yanıt gelmiş, sağ olsunlar..
Hızray projesi; İstanbul'un doğu-batı aksında yer alan, en önemli aktarma ve ulaşım merkezlerini birleştiren , İstanbul'un bugüne kadarki planlanan en yüksek hızlı metro projesidir. Hızray projesi; yolculuk süresini azaltan ve yoğun merkezlerin ihtiyaçlarına cevap veren, entegre bir raylı sistem ağının parçası olup 12 ilçeye hizmet ederek yoğun nüfus ve istihdam bölgelerini birleştirecektir. Halkalı'dan Sabiha Gökçen'e boğaz geçişi ile birlikte 55 dakikada yolculuk tamamlanabilecektir.
Mevcut ve inşaatı devam eden 14 raylı sistem hattı ve metrobüs ile doğrudan entegrasyon sağlanarak bütünleşik bir raylı sistem ağı oluşturulacaktır. Bu entegre sistem içinde 3 havalimanı Hızray ile birbirine bağlanacak, Yüksek Hızlı Tren ile entegrasyon sağlanacak ve birçok merkezi yerleşim arasındaki ulaşım süreleri kısalacaktır.
İstanbul gibi hızla gelişmekte olan, aynı zamanda değişimin de hızlı yaşandığı yoğun nüfuslu şehirlerde, raylı sistem projeleri birçok disiplin, koşul ve olasılık göz önüne alınarak planlanmaktadır. Raylı sistem güzergah ve sistem çözümleri; Ana Ulaşım Planı, mevcut hatlar, yapımı süren hatlar, ulaşım etütleri, fizibilite etütleri, işletme senaryoları, güzergah kriterleri, mühendislik analizleri, bölgesel yeraltı-yerüstü etüt çalışmaları, kamusal alanların değerlendirilmesi, mevcut yapı durumu gibi vb. hususlar değerlendirilerek belirlenmektedir. Hızray güzergahında en önemli kriterlerden biri de sistemin belli bir hıza ulaşması olduğu için; bu husus güzergahın ve istasyon yerlerinin belirlenmesinde belirleyici olmaktadır. İstanbul gibi sürekli yapısal olarak gelişen ve değişen bir şehir merkezinde raylı sistem hattı için güzergah belirlenmesi, yapımı ve istasyonlar için yeterli kamusal arazi bulunması sıkıntılı olduğu için şehir merkezindeki istasyon yerleri özellikle bu kriterler göz önüne alınarak belirlenmiştir.
Bu güzergah ile ilgili tüm mühendislik, etüt ve araştırma çalışmaları tamamlandıktan sonra güzergahın geçeceği bölgeler ve istasyon yerleri kesinleşecektir. Projede seçilecek mühendislik çözümlerine ve işletme kurgusuna uygun olarak inşaat planlaması da yapılarak yapım iş programı oluşturulacak ve bu plana uygun olarak gerekmesi halinde etaplı yapım süreci de uygulanabilecektir.

Kullanıcı avatarı
Özgür Türkler
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 335
Kayıt: 15 Oca Prş, 2009 08:44

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Özgür Türkler » 15 Eki Prş, 2020 21:39

Kozyatağından sonra Bostancıya devam eden metro var halihazırda.
Kağıthaneden sonra Alibeyköy-Otogar güzergahı yerine Gaziosmanpaşa-Bayrampaşa-Merter-Bakırköy daha kullanışlı bir güzergah olabilir.

Engin Y
Çok Gezen, Çok Bilen
Mesajlar: 2639
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Engin Y » 15 Eki Prş, 2020 22:00

Özgür Türkler yazdı:
15 Eki Prş, 2020 21:39
Kozyatağından sonra Bostancıya devam eden metro var halihazırda.
Kesinlikle haklısınız; ben de o yüzden, eğer Kozyatağı’ndan doğuya devam edecekse Marmaray’la kesişim için Kartal’ı önermiştim..
Kartal-Pendik civarında yaşayanlar da Marmaray ve HızRay ile kolayca ve az duracağı için hızlı bir şekilde, Kozyatağı-Ataşehir-Ümaniye-4. Levent-Kâğıthane bölgesindeki işlerine ulaşabilecekler..

Kaldı ki M4 de Sabiha Gökçen’e gideceği için Kozyatağı-SGH arasında doğrudan ulaşan iki ayrı raylı sistem olacak; bu da bence aciliyetini ortadan kaldırıyor..

Şu anda acil ihtiyaç, öyle Yenikapı’dan falan dolanmadan Boğaz’ı kestirmeden geçen bir metro..

Kullanıcı avatarı
Özgür Türkler
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 335
Kayıt: 15 Oca Prş, 2009 08:44

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Özgür Türkler » 20 Eki Sal, 2020 16:24

Nüfusun yoğun olduğu yerlerden geçen ve metroları birbirine bağlayan doğu-batı istikametli bir metro olmalı her iki yakayı da bileştiren.
Aşağıdaki güzergah hem tüm metroları birbirine bağlar hem de nüfusu yoğun bölgelerden geçer.
Bakırköy(M1-Metrobüs-M3-M2)-Merter(M1-T1-Metrobüs)-Bayrampaşa(M1)-Gaziosmanpaşa(T3)-Alibeyköy(T5)-Kağıthane(M7-M11)-Mecidiyeköy(Metrobüs-M2-M7)-Ümraniye(M5)-Ataşehir(M12)-Kozyatağı(M4-M8)

Engin Y
Çok Gezen, Çok Bilen
Mesajlar: 2639
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Engin Y » 28 Eki Çrş, 2020 16:23

Engin Y yazdı:
10 Şub Pzt, 2020 15:19
Bugün Bağlarbaşı tarafına işim düştü..
Metroyla gitseydim, 4. Levent'ten yaklaşık 50 dakikada M2-Marmaray-M5 ile ulaşabilirdim, arabayla Boğaziçi Köprüsü'nü kullanarak 20 dakika sürdü..
Dönüşte de yaklaşık 30 dakikada Bağlarbaşı'ndan 4. Levent'e vardık..
Yukarıdaki mesajı M5 başlığına yazmıştım..

Bugün M7 açıldı ve karşıya geçiş için alternatif olur mu diye düşünüyorum..
- M7’nin Kâzım Karabekir durağından M5’in Bağlarbaşı durağına M7-M2-Marmaray-M5 ile toplam 16 metro duraklık yolculuğa 40 dakika, Marmaray’ın Yenikapı-Üsküdar arasına 8 dakika ve aralardaki aktarma/bekleme için de toplam 20-22 dakika diyorum; evden Bağlarbaşı’na 68-70 dakika yapıyor..
- M7’nin Kâzım Karabekir durağından M4’ün Kozyatağı durağına M7-M2-Marmaray-M4 ile toplam 19 metro duraklık yolculuğa 47 dakika, Marmaray’ın Yenikapı-Ayrılık Çeşmesi arasına 11 dakika ve aralardaki aktarma/bekleme için de toplam 20-22 dakika diyorum; evden Kozyatağı’na 78-80 dakika yapıyor..

Bu süreler ne yazık ki karayoluyla kıyaslanamayacak kadar kötü, akşam 5-8 arası haricinde daha kısa sürelerde bu yolu arabayla gidebilirsiniz.. Tersi yönde de sabah trafiği haricinde bu yolu çok rahat, üstelik kapıdan kapıya en fazla 45 dakikada alırsınız..

Bu nedenle, raylı sistemlerin sadece sabah/akşam değil de gün içinde toplantı/müşteri ziyareti amacıyla kullanımını yaygınlaştırmak istiyorsak, M7-M2-M5-M4 arasını kestirmeden gidecek bir hatta ihtiyaç duyulduğu kesin..

Eğer mesela M7’den M4’e tek seferde 15 dakikada gidebilen bir hat olsa, yukarıda bahsettiğim 70 ve 80 dakikalık süreler, muhtemelen 50 ve 60 dakikaya inecek..

İşte böyle bir birleştirici hat, diğer hatlara yönelik talebin sadece sabah/akşam değil, gün içinde de yoğun olmasını sağlayacak..

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 17325
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen Esat » 28 Eki Çrş, 2020 16:28

Engin hesapların büyük oranda doğrudur, maalesef bu kadar büyük yatırım maliyetlerine rağmen İstanbul'da niye bilmiyorum ama özel araç ile karayolu yolculuğu halen pek çok güzergahta en iyi seçim, tabi süre bazında söylüyorum bunu. Sadece maliyet olarak bakarsak tabi ki toplu ulaşım ama süre avantajı maalesef sağlanamıyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5306
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Re: ist-M.01 » İstanbul Hızlı Metrosu - "HızRay" [Proje Süreci]

Mesaj gönderen alabay » 28 Eki Çrş, 2020 17:24

Metro ağı daha tam ağ değil. Çok daha fazla hatlar gerek elbet. Zamanla olur. Ama bir de şu var: Karayolundan hızlı ulaşılır koridorlara mantıklı otobüs hatları gerek!

Cevapla

“Metro Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön