se-TS.09 » Göteborg Toplu Ulaşım Sistemleri

Husein
Kaçak Yolcu
Mesajlar: 7
Kayıt: 25 Oca Cum, 2013 11:52

se-TS.09 » Göteborg Toplu Ulaşım Sistemleri

Mesajgönderen Husein » 16 Ara Sal, 2014 21:00

(Not: Konudaki fotoğraflar bana ait değildir. Tam boyda görmek için üzerine tıklayabilirsiniz.)

Merhabalar. Bu mesajda Göteborg şehrinin kendisinden çok, trafiğini ve araçlarını ele almaya çalışacağım. Ne de olsa burası bir gezi sitesinden çok bir ulaşım sitesi. :)

Merkezi yaklaşık 550,000 nüfuslu bu şehirde bir yerden bir yere gitmenin 4 ayrı yolu varsa da, benim size önerim ilk üçü olacaktır. Zira sonuncusu tam bir çile. İyi ki de öyle.

Bunları;

    Yürümek
    Bisikletle gitmek
    Toplu taşıma kullanmak
    Arabayla gitmek


olarak sıralayabiliriz.

Sıradan gitmek gerekirse, eğer merkeze yakın yerlerde oturuyorsanız en fazla 30-40 dakika içerisinde yine merkez civarındaki yerlere normal tempo ile yürüyebilirsiniz. Kaldırım konusunda herhangi bir sıkıntı bulunmamakta. Merkez dışındaki yerleşim yerlerine bile yaya/bisiklet ortak yolundan yürünebilir. Bütün kaldırımlar araç yoluyla neredeyse eşit seviyede olup tekerlekli sandalye kullananlar için eğimler mevcut.

Örnek bir fotoğraf aşağıda görülebilir:
Resim

Yaya/bisiklet ortak yolu:
Resim

Yürümek istemiyorsanız bisiklete binebilirsiniz. Şehirde toplam 800 kilometrelik bir bisiklet yolu ağı mevcut. Üstelik gideceğiniz yerde mutlaka bisikleti kilitlemek için yer bulabilirsiniz. Şehir içinde bisiklete özel yol yoksa bile araç yolundan gidilebilir. Bisikletlere karşı tüm sürücüler çok dikkatli. Trafikten kaçarak varacağınız yere en hızlı şekilde genellikle bisiktle varırsınız. Tabii bu şehrin merkezi için geçerli. Merkezdeki bisiklet yolları aşağıdaki haritada mevcut: (Kırmızı çizgiler)

Resim

Centralstation önündeki bisiklet parkı:
Resim

Bisikletler ışıksız kavşaklarda her zaman öncelikliyken, ışıklı kavşaklarda kendilerine özel ışığa bağlı olarak hareket etmek zorundalar. Ancak aşağıda gördüğünüz mavi cihazdaki butona basılarak araç ışıkları kırmızıya döndürülüp bisiklet ışığı yeşil yakılabilir. Tabii bu sadece uygun şartlar oluştuğunda geçerli. Sistem yoldaki ağırlık sensörleri ile araba gelip gelmediğini anlayabiliyor ve trafik yoğun değilse veya gelen bir tramvay/otobüs yoksa ışığı bisikletli lehine döndürüyor. Ayrıca kavşaklardaki bisiklet geçiş yerleri kırmızı boyayla boyanmış durumda.

Resim

Bazı şehirlerde olan kiralık bisiklet hizmeti Göteborg'da da mevcut. Styr & Ställ (kabaca tercümesi sür ve getir) ismi verilen sistem ister tek seferlik ödeme, istenirse de abonelik yöntemiyle çalışıyor. Şehir merkezine yayılmış 64 istasyon, 1 Mart - 31 Aralık tarihleri arasında 24 saat boyunca çalışıyor. Sezonluk abonelik ücreti yaklaşık 75 SEK (23 TL) ve bisikletlerin ilk yarım saati ücretsiz. Yarım saat içinde bisiklet herhangi bir istasyona bırakılıp yenisi alınabiliyor. Bu şekilde günde 24 sefere kadar bisiklet alınabilir. (12 saate denk!) Bisikletler 3 vitesli ve göbekten dinamolu ön ve arka ışık mevcut.

Resim

Göteborg sokaklarını bisiklet sürermiş gibi görmek için: https://www.youtube.com/channel/UCH3oQw ... amD0FmIOiQ

Göteborg'un toplu taşımasını banliyö trenleri, tramvaylar, otobüsler ve botlar üstlenmiş durumda. Banliyö trenleri ve ekspres otobüsler şehri komşu kasabalara bağlarken, tramvaylar ve şehir içi otobüsler genelde merkez ve çevresine hizmet veriyor. Bu ağların haritasını buradan görebilirsiniz. Ulaşım hizmetini Västtrafik firması yürütüyor. Araçları kullanmak için bilet veya abonman gerekli ancak turnikeden geçmeye gerek yok. Bu sebeple arada bilet kontrolüne denk gelmek kaçınılmaz. Bilet fiyatları her yıl değişiyor, bu yüzden sitesine girip güncel fiyatlara bakabilirsiniz. Kopenhag'ın aksine zone sistemi uygulanmamakta, ancak başka bir belediyeye geçecekseniz bilet ücreti ona göre artıyor. Tek bir bilet, coğrafi bölgesinin sınırları içerisinde her toplu taşıma aracında geçerli.

Trenler:
Farklı banliyö trenleri mevcut. En çok kullanılanlar ise Alstom'un ürettiği X61 ve Asea'nın ürettiği X11 modelleri. Aşağıda görebilirsiniz.

Resim
Resim

Trenlerle ilgili güzel bir Youtube kanalı: https://www.youtube.com/user/jankiwi/videos

Tramvaylar:
Toplamda 161 kilometrelik ağda çalışan 263 tramvay ve 12 hat mevcut. Varacağınız yere en kısa zamanda ulaşmanız için dikkatlice planlanmış aktarma noktaları sayesinde yolda geçirdiğiniz zaman önemli ölçüde azalıyor. (Yine de bisikletle yarışamaz.) Şu anda çalışan 4 farklı tramvay modeli var: M28, M29, M31 ve M32.

ASEA/ASJ tarafından üretilmiş olan M28 modeli:
Resim
Resim
Resim

Hägglunds tarafından üretilmiş olan M29 modeli: (Tasarımı M28 ile neredeyse aynı)
Resim
Resim

ASEA/MGB tarafından üretilmiş olan M31 modeli:
Resim
Resim
Resim
Resim

Ansaldobreda tarafından üretilmiş olan M32 modeli:
Resim
Resim
Resim

Tramvayların sinyalizasyonu, rayların araç yoluyla kesiştiği noktalarda ışığı lehine çevirmesini sağlıyor ve tramvaylar hiç yavaşlamadan devam edebiliyorlar. Bu durum bazı kilit noktalarda otobüsler için de geçerli. Aşağıdaki fotoğrafta araç trafiği durdurulurken tramvaya ve otobüse düz devam hakkı verilmiş.

Resim

Bazı kavşaklarda hiç trafik ışığı yok. Buna rağmen trafik sorunsuz işliyor. Buna örnek olarak Korsvägen kavşağını gösterebiliriz. Bu kavşağı büyük bir döner kavşak olarak düşünebilirsiniz. Aşağıya bir fotoğrafını ve kalitesi düşük de olsa bir videosunu ekliyorum.

Resim
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7ShiQx9BwLc[/youtube]

Otobüsler:
Otobüs hatlarının sayısını açıkçası bilmiyorum, daha doğrusu saymaya üşendim. Ancak en uzunları 24 metre olmak üzere yaklaşık olarak 1700 otobüs çalışıyor. :lol:
Tramvaylarda olduğu gibi otobüslerde de mavi renk tercih edilmiş. Ağırlıklı olarak Volvo, Mercedes, Man, Scania, Van Hool ve Autosan markaları mevcut. Filodan bazı otobüsler:
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Değişik otobüslerden oluşan bir video derlemesi:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3UYDndk4NFk[/youtube]

Buradaki canavar da neredeyse tramvay uzunluğunda olan 24 metrelik Volvo :
Resim
Resim
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fDea_XrfC78[/youtube]

Botlar:
Göteborg'un adalarına ulaşım botlarla sağlanıyor. Ayrıca şehri bölen kanaldan karşıya botla geçmek mümkün.

Resim
Resim

Araç trafiği:
İsveçli'ler şehir merkezine olabildiğince az araç sokmakta kararlı. Bunun için bazı önlemler almışlar. Bunlardan bazıları:

-Yüksek otopark ücretleri,
-Limitli otopark yerleri,
-Dar araç yolları,
-Meskun mahalde tümsek şeklinde yaya geçitleri veya yaya geçidi öncesinde uzun ve geniş bir tümsek,
-Şehir merkezine giriş vergisi gibi sıralanabilir.

Otopark ücreti bölgeye ve güne göre değişmekle beraber saati 60 SEK'den 15 SEK'e kadar fark edebilir. Şehir merkezinde arabalar için ayrılmış çok az yol var. Yayalar ve bisikletliler her yerde olduğu için araçlar zaten tek şeritten oldukça yavaş gidebiliyorlar. Zaten şehir merkezi yayalarındır. Bu arada otopark fişi almadan park etmenin cezası 600 SEK (185 TL).

Tümseklere örnek:
Resim
Resim

Şehir merkezine gitmek için veya şehir merkezinden çıkmak için bu gördüğünüz kameraların altından her geçişinizde sistem plakanıza saate göre değişen ücreti yansıtıyor. Şu anda en yüksek ücret 18 SEK iken yılbaşından sonra bunu 22 SEK olarak değiştirecekler. (Bu vergi şirket arabalarına, motosikletlere ve yabancı plakalara geçerli değil.) 60 dakika içinde birden fazla geçerseniz, geçtiğiniz saatlerdeki en yüksek olan ücret bir defa olarak faturaya ekleniyor. Günde en fazla ödenebilecek tutar ise 60 SEK olarak belirlenmiş.

Resim

Eğlenceli bir video ile bitirelim. Gençlerin vergiden "sakınma" yöntemi. Normalde denemeyin tabii. :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yDYCumOQDXY[/youtube]

Buraya kadar geldiyseniz teşekkürler! Her şeyden azar azar eklemeye çalıştım. Spesifik sorularınız varsa cevaplamaktan memnuniyet duyarım.

Anatolian
Serbest Geçiş
Mesajlar: 747
Kayıt: 22 Haz Cmt, 2013 12:22

Mesajgönderen Anatolian » 16 Ara Sal, 2014 22:26

Süper bir inceleme ellerinize, emeklerinize sağlık. Umarım tatiliniz de güzel geçmiştir :)

kado
Aylık Paso
Mesajlar: 79
Kayıt: 26 Tem Cmt, 2014 21:21

Mesajgönderen kado » 16 Ara Sal, 2014 23:06

Emeğinize sağlık. Uygar toplumlar her şeyin en iyisini hak ediyor gerçekten.

Ancak esprili videodaki gençlerin vergiden sakınma hareketini tam anlayamadım, ne yapmış oldular gidip gelince ? :)

Husein
Kaçak Yolcu
Mesajlar: 7
Kayıt: 25 Oca Cum, 2013 11:52

Mesajgönderen Husein » 16 Ara Sal, 2014 23:56

@Anatolian
Teşekkürler. Burada yaşamaktayım şu anda.

@kado
Gençler plaka okuyucunun altından geçerken plakayı kapatarak kendilerince eğlenmişler. :) Bu plaka okuyucular her geçişte aracın plakasını okuyor, ay sonunda ise adrese fatura olarak geliyor.

Kullanıcı avatarı
Kamil16
Serbest Geçiş
Mesajlar: 655
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 10:44

Göteborg

Mesajgönderen Kamil16 » 17 Ara Çrş, 2014 07:41

2011 Yılında gitmiştim. Birkaç fotoğrafda benden. :)

Resim
Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16447
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 18 Ara Prş, 2014 16:33

Teşekkürler bilgiler için, gerçekten güzel. Bu aralar biraz fazla yoğunum sormak istediğim bir iki şey olacak.

Kullanıcı avatarı
kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1397
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesajgönderen kemal » 18 Ara Prş, 2014 17:20

Benim dikkatimi eski tombul tramvaylar çekti. Çok hoş görünüyorlar. Orada "eskidi bunlar artık değiştirelim" diyen tipler herhalde yok. Bizdekiler ise 1987 model ABB leri bile istemez oldular.

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 90
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesajgönderen fcinar » 19 Ara Cum, 2014 02:06

"Farklı banliyö trenleri mevcut..."

"Tramvaylar:
Toplamda 161 kilometrelik ağda çalışan 263 tramvay ve 12 hat mevcut... "

"... yaklaşık olarak 1700 otobüs çalışıyor."

Merkez nüfusu 550bin nüfuslu bir memlekette ki ulaşım alt yapısına bak! :shock: :shock:

Bu nüfusa, böyle bir ulaşım altyapısını okuduktan sonra; Eskişehir'de 3. dünya ülkesinin ulaşım altyapısını kullandığımızı düşünmeye başladım.
YAZIK :cry:

Eskişehir özelinde konuşursam, bu rakamların 10da 1ine sahip olsak ulaşım altyapımız sorunsuza yaklaşır!

Ülke olarak daha 40 fırın ekmek yememiz gerekiyor.

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 90
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesajgönderen fcinar » 19 Ara Cum, 2014 02:13

"Brunnsparken"den bir fotoğraf karesi eklemeniz mümkün mü? 8)

İnternetten aradığım görüntüyü, tam olarak bulamadım.

Çok merak ettim. Nasıl çözmüşler?

Bir benzeri de bizim başımızda var da...
Eskişehir Büyükşehir Belediyesine; bak Avrupalı nasıl çözüyor diye gösteresim geldi.:wink:

Husein
Kaçak Yolcu
Mesajlar: 7
Kayıt: 25 Oca Cum, 2013 11:52

Mesajgönderen Husein » 19 Ara Cum, 2014 17:35

Esat yazdı:Teşekkürler bilgiler için, gerçekten güzel. Bu aralar biraz fazla yoğunum sormak istediğim bir iki şey olacak.


Tabii, her zaman.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16447
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 19 Ara Cum, 2014 23:43

fcinar yazdı:"Brunnsparken"den bir fotoğraf karesi eklemeniz mümkün mü? 8)


Ben sorunu buraya taşıdım ve biraz Google da da bakındım pek ahım şahım bir şey görünmüyor :), eğer ne düşündüğünü doğru tahmin ediyorsam Brunnsparken in biraz yukarısında kalan Göteborg Nord gibi bir ismi olan durak Eskişehir merkezdeki yapıya daha çok benziyor gibi, 3 yönden gelen hatların birleşip dağıldığı bir nokta gibi duruyor.

Benim sorum ŞU; tramvaylar sadece metropol alanda mı çalışıyor yoksa taşraya da çıkıyor mu? Yoksa bu görevi banliyö trenleri mi yapıyor?

Merkez tren gar büyüklüğü ne? Peron ve ray hattı olarak?

Anlatım içinde varmıydı hatırlayamadım ama taşıma ücretlerinde durum ne?

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 90
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesajgönderen fcinar » 20 Ara Cmt, 2014 01:56

Esat yazdı:
fcinar yazdı:"Brunnsparken"den bir fotoğraf karesi eklemeniz mümkün mü? 8)


Ben sorunu buraya taşıdım ve biraz Google da da bakındım pek ahım şahım bir şey görünmüyor :), eğer ne düşündüğünü doğru tahmin ediyorsam Brunnsparken in biraz yukarısında kalan Göteborg Nord gibi bir ismi olan durak Eskişehir merkezdeki yapıya daha çok benziyor gibi, 3 yönden gelen hatların birleşip dağıldığı bir nokta gibi duruyor.


Hocam, ulaşımcı ulaşımcıyı anlar. Aynen öyle, doğru tahmin :wink:

Senin söylediğin gibi, ben de Google'dan gördüğüm kadarıyla pek bir esprisi yok gibi duruyor!

Sanırım, bu bölgelerdeki duraklara gelince; git-gel dışında, 3-4 hatta çıkıyor.
Üst üste binme gibi bir durum da söz konusu olmuyor.

"263 tramvay"dan bahsediyoruz!

Tabi ki Eskişehir'le hayatta kıyaslanamaz ama burada raylarda 32 tramvay dolanıyor aktarma duraklarında, özellikle Çarşı durağında üst üste binmeler yüzünden beklemeler yaşanıyor!


“Ülke ve Şehirler, Gezi İzlenimleri” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir