ist-T.10:04 » İlk Yerli Tramvay Aracı - RTE 200X Serisi

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 17 Ağu Cmt, 2013 13:26

Tramvay da mı LRT, yoksa LRT de tramvay mı? Bence LRT de tramvay :-) Alamancası, auch die Stadtbahn ist eine Straßenbahn … yanılmıyorsam.

Aslında Stadtbahn kelimesi bizde eksik. Almanca konuşan ülkelerdeki tek (büyük) karmaşa Stadtbahn ile S-Bahn. Çünkü S-Bahn da Stadtbahn’ın kısaltmasıydı (onlarca sene evvel). Ama o zamanın Stadtbahn’ı Kent Treni idi. Birilerine göre kentte giden tren, başkalarına göre kentleri birbirlerine bağlayan bir tren. O oldu S-Bahn (Berlin bilhassa). Sonra tramvay şebekeleri kesişmesiz güzergâhlara konunca, onlar da olsu Stadtbahn. Bu sefer S-Bahn simgesiz ama! Meselâ Freiburg. Meselâ da Stuttgart … ama Stuttgart da ileri gidip, buna ek bir de U-Bahn dedi, yani … metro. Yanlış da değil, çünkü metronun burada kanunî bir tanımı var. Ona bakarsan, metro da bir tramvay, tramvay ise metro değil. Önemli olan, kesişme. Yani iş tünel, viyadük yollarla giderse, tramvay tramvaydan fazla, ya LRT, ya da, kıvamına göre, metro. Ama araya lâsitik tekerlekli trafik girdi mi, iş bitti. Yani ışık, bariyer, geçiş olursa, iş bitti. O açidan, ben T4’ü tam bilmiyorum, bir kaç defa değinmiştik galiba … aslinda tramvay değil. Yani o kadar uzunca bir yolda değil ki, sona doğru varsa öyle bir kesişme, onu bir zahmet kaldırsınlar, o da metro olarak işleyebilsin. Yani LRT olarak.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16613
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 17 Ağu Cmt, 2013 13:34

O hattın (T4) her ne kadar etrafında bariyer var olsa da istasyonlara erişim hemzemin, şimdi kent içi trafikte hemzemin yolcu erişimi olduğu zaman da sistem tramvay olmuyor mu? Ha biliyorum ki EU da hala çok ama pek çok noktada hemzemin tren istasyonları var ve hatta bunlara yolcu erişimi de hemzemin :) yani pek çok kriter aslında iç içe geçmiş durumda, bunun EU Norm olarak bir tanımı vardır diye düşünüyorum, bu doğrudur demiyorum ama bir yerlerde bir standart olması gerekir.

Araç kesişimi için zaten bir çalışma yapılmıştı ve dediğin gibi hattın kuzey-batı ucuna doğru var olan ve ciddi sorun yaratan bir iki noktada karayolu yer altına alındı ama hatırladığım!! kadarı ile alınamayan bölgeler vardı. Neyse bu başka mevzu.

Araç ile ilgili olarak ben daha önce İ.U.A.Ş. tan bilgi edinme ile sorduğumda aracın "yüksek tabanlı tramvay" aracı olarak tanımlandığını söylemişlerdi, bence yanlış bir tanım değil ama dediğim gibi eğer gabari sorunu yaşamaz ise bu araç M1 de de kullanılabilir diye düşünüyorum, bu durumda da metro aracı olur. Araç konusunda kriterler nedir tam bilemeyeceğim, yurtdışı bazı üreticilerde de talebe yüksek tabanlı tramvay imalatı yok mu?

Bir de bu araç konusunda şunu unutmayalım, daha önce yazmıştım galiba. Ulaşım A.Ş. baştaki konsepti tamamlamak adına bu araçları sürdürdü. Yani yolun yarısında hadi alçak tabanlıya dönelim diyerek yeniden bir vakit kaybı yaşanmak istenmedi. Bunu küçümseyemeyiz bence, yeni tasarım süreci çok şey kaybettirirdi. Bu aracın başarılı bir şekilde 18 araçlık üretimi gerçekleştirildikten sonra ise alçak tabanlı araç ile ilgili çalışma olabilir, bu tamamen İBB nin konuya bakışı ile alakalı bir durum, ya devam ya tamam.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 17 Ağu Cmt, 2013 13:46

Hm, yolcu erişimi galiba buna dahil değil. Yolcu erişimine de bir çer bulunabilirdi. Bizde yine yarım iş olmuşa benziyor, bilmiyorum :-/ Güzel bir tasarım olsaydı, ya yeraltından ya da rampalı köprülerle erişim olurdu.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16613
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 06 Eyl Cum, 2013 14:19

Aracın imalatı devam ediyor, yılbaşına kadar 2 li bir set yapılıp bir sunum yapılması söz konusu. Karoser olarak araç zaten ortaya çıkmış durumda, halen üzerinde elektrik ve elektronik donanımın montajı devam ediyor. Fotoğraf çekemedim, izinsizce çekmekte istemedim açıkçası, yalnız yanılmıyor isem yukarıda verdiğim tasarım ile imalattaki tasarım arasında küçük farklılıklar var gibiydi bir daha göz atmak lazım :) emin olmadan sallıyor gibi olmayalım.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16613
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 01 Kas Cum, 2013 23:13

Bu konuda bir iki not daha vereyim. Daha önce yazdığım devam eden 1 araç var ya da 1 set var bilgisi hatalı, halihazırda 2 set yani toplam 4 vagonun imalatı devam ediyor, raya indirilme süresi ile ilgili bir şey söyleyemem ama en kısa sürede göreceğiz inşallah. Ayrıca geri kalan 14 vagonun imalatı seri üretim sağlanabilmesi için Adapazarı nda yapılacak.

Araç için doğal olarak ilk yerli tramvay lafzını kullanıyorum çünkü benim için öyle :) ama böyle bir iddiası yok aslında, bakalım yüksek tabanlı bir tasarım olduğu için muhtemelen T4 hattında kullanılacaklardır diye düşünüyorum, en kısa sürede biraz fotoğraf yüklemeye çalışacağım. Bu konu pek bilinmiyor ve nedense ilgi de görmüyor, halbuki 1999 yılından beri ortada olan bir araç var, binlerce km. işletme yol yapmış durumda, en son RTE 2009 versiyonu da yanlış aklımda kalmadı ise 50.000 km. yapmış (bunu doğrulamam lazım) bir sonraki modelimizin de başarı ile işletmede görev yapacağından kuşkum yok.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16613
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 22 Kas Cum, 2013 19:26

RTE serisinin son aracı ile ilgili çalışmalar devam ediyor, foto paylaşamıyorum kusura bakmayın :) ama 2 saattir gözümün önünde bir sağa bir sola geçip duruyor :) inşallah yakın zamanda işletmeye hazır hale gelecektir.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 770
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesajgönderen mustafaguler » 22 Kas Cum, 2013 19:46

Eee bu yeni aracın adı ne düşünülüyor şimdi?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16613
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 22 Kas Cum, 2013 20:08

mustafaguler yazdı:Eee bu yeni aracın adı ne düşünülüyor şimdi?


Uğur Böceği :D

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 770
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesajgönderen mustafaguler » 22 Kas Cum, 2013 20:26

Esat yazdı:
mustafaguler yazdı:Eee bu yeni aracın adı ne düşünülüyor şimdi?


Uğur Böceği :D


Hiç güleceğim yoktu abi, bi alemsin :D

Yeni yapılan bu araç hangi motoru kullanıyor? Bogie nasıl? Frenleme sistemi nasıl? Beyin? Elektronik sistem :?: :?: :?:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16613
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 22 Kas Cum, 2013 20:49

Esat yazdı:Bu arada yeni aracın ismi RTE - İSTANBUL olarak geçiyor.[/img]


İsmi yazayım mı yazmayayım mı diyordum da geçenlerde şöyle bir şey yazmışım zaten :) kontrol ettim yazmışız bir kere artık ne yapalım :)

mustafaguler yazdı:Yeni yapılan bu araç hangi motoru kullanıyor? Bogie nasıl? Frenleme sistemi nasıl? Beyin? Elektronik sistem


Valla hepsi iyi, küçüklerin gözlerinden büyüklerin ellerinden öperler :D bu akşam bir şey var bende ama hayır olsun inşallah :) ehem eeee yani bu sorulara nasıl cevap versem bilemedim ben, elimde bilgi çok ama bakmak lazım, hangileri verilebilir bir soruşturmak lazım. Devlet sırrı değil ama teknoloji sırrı.
En son Esat tarafından 22 Kas Cum, 2013 20:58 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 770
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesajgönderen mustafaguler » 22 Kas Cum, 2013 20:53

Devlet sırrı galiba baksana abi cımbızla laf alıyoruz :twisted:

Bursa ziyareti ne oldu :?:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16613
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 22 Kas Cum, 2013 21:06

Yok devlet sırlık bir durum yok aslında ama tabii ki hem teknolojik hem de ticari olarak kimse bu olaylarda pek çok bilgiyi vermek istemez. Benim bir kaç sene önce İstanbul Ulaşım dan bilgi edinme ile aldığım bir cevapta yerlilik oranı %70 olarak dile getirilmişti yanlış hatırlamıyorsam. Bugün içinde aslında aracın iddiası %100 yerli imalat değil, yerli tasarım ve yerli mühendislik daha ön planda ki doğrusu da bu.

Aracın kumanda yazılımı yerli mi değil mi cidden bilmiyorum, motorlar muhtemelen yabancıdır yine kafamda kalan eski bir bilgi ama bizde sarılan motorlarda bir takım sıkıntılar çıkıyordu ama artık aşılmış olabilir. Aracın bir takım aksamları tabii ki yabancı üreticilerden temin ediliyor ama mesela boji yerli imalat, şu an garip bir şekilde datayı bulamıyorum da bir şeyler daha vardı. Şase, kaporta ve tasarım mühendisliği yerli zaten, bunun dışında iç tasarımda kullanılan malzemelerin bildiğim kadarı ile hepsi yerli, yani koltuk, tutamak, cam falan. Aracın tasarımı da gayet hoş görünüyor, ben bayağı beğendim.

Ben çıkıyorum, mesajlara cevap yazamazsam yanlış anlamayın :)


“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir